Betala hyran
Hyran ska alltid betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan. Det innebär att hyran för till exempel april ska vara betald senast den sista mars.
Du kan välja att betala hyran med e-faktura, autogiro eller med den hyresfaktura som Väsbyhem skickar ut per post varje månad omkring den 12:e.
Har du Kivra?
Om du är ansluten till den digitala brevlådan Kivra får du hyresfakturan där i stället för i din fysiska brevlåda. Du kan alltid göra ett aktivt val hos Kivra om du vill att hyresfakturan ska komma i din fysiska brevlåda.
E-Faktura
Med e-faktura blir det enklare att betala. Betalning sker på förfallodagen och alla uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer är redan ifyllda. Du behöver bara kontrollera uppgifterna och godkänna för betalning.
Betala hyran med e-faktura
Du anmäler via din internetbank om du vill ha e-faktura. Det innebär att du inte får någon hyresfaktura på papper, du får istället en elektronisk hyresfaktura i din internetbank.
Nu finns möjligheten att även annan än kontraktsinnehavaren kan betala hyran via e-faktura.
Avanmälan av e-faktura
Om du vill avanmäla E-faktura så går du in i din internetbank och gör en avanmälan.
Autogiro
Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto och betalas alltid på förfallodatum. Det enda du behöver tänka på är att täckning finns på ditt bankkonto.
Betala hyran på autogiro
Logga in på din bank, leta fram autogiro och sök sedan fram AB Väsbyhem och följ instruktionerna.
Det går även att skicka eller lämna in en ifylld blankett för autogiroanmälan till oss. Blanketten kan fås i vårt Kundcenter.
En bekräftelse på att medgivandet är registrerat kommer från din bank. Betalning via autogiro börjar gälla när det står ”beloppet dras via autogiro” på hyresfakturan och summan är makulerad.
Som autogirokund kan du se din hyresfaktura via E-faktura i din internetbank. Anmälan av detta gör du i din internetbank.
Täckning på kontot
Täckning måste finnas på kontot senast 1-2 dygn innan förfallodagen. Det går inte att sätta in pengar samma dag som hyran ska dras. Skulle täckning saknas måste manuell inbetalning ske omgående för att undvika kravavgifter.
Byte av konto/bank
Om du byter kontonummer eller bank ska du kontakta din bank.
Avanmälan av autogiro
Om du vill avanmäla autogiro ska du kontakta din bank.
Vilken dag dras autogiro?
Autogiro dras alltid den sista vardagen i månaden. Infaller förfallodagen under en helgdag dras autogirot sista vardagen innan. Dragning sker endast en gång.
Hyresfakturorna finns på Mina sidor
Om du loggar in på Mina sidor kan du se dina hyresfakturor under Faktura för hyresgäst.
Se om hyran är betald
Under Fakturor på Mina sidor kan du se dina förfallna, obetalda och betalda fakturor. Vill du se din hyresfaktura som pdf väljer du Ladda ner faktura.
Om du behöver en ny hyresfaktura är du även välkommen att kontakta vårt Kundcenter på telefon 08-590 980 00 så skickar vi en ny hyresfaktura till dig.
OCR-nummer
Om du betalar via internet måste du ha ett OCR-nummer. Om du loggar in på Mina sidor kan du se OCR-numret på din faktura. Du kan naturligtvis också ringa till oss på telefon 08-590 980 00.
Vems ansvar?
Det är alltid hyresgästens ansvar att kontrollera att hyran är betald i tid oavsett vilket betalningssätt man använder.
Kontakta oss om du har problem med att betala hyran
Om du betalar hyran för sent får du ett inkassokrav med en extra avgift. Om du upprepade gånger inbetalar hyran sent eller inte alls riskerar du dessutom att ditt hyreskontrakt sägs upp. Det är därför viktigt att alltid betala hyran i tid.
Om du skulle vara sen med hyran bör du höra av dig till oss så snabbt som möjligt för att diskutera situationen, detta innebär dock inte att eventuella räntor och avgifter tas bort.
Det är också bra att kontakta sociala myndigheter eller konsumentvägledningen för att få hjälp.