Bredband, TV och telefoni

Det finns tillgång till någon form av bredbandsuppkoppling i alla våra lägenheter. Du tecknar ett eget avtal hos den leverantör du väljer. Även ett digitalt grundutbud av TV-kanaler finns att tillgå.

GlobalConnect

Vi använder oss av GlobalConnects plattform för bredbandstjänster. Det ger dig som är hyregäst möjlighet att välja ur ett stort utbud av olika leverantörer och tjänster för att hitta den lösning som passar ditt behov bäst.

Mer information om tjänsteleverantörer, erbjudanden och hur du tecknar avtal hittar du hos GlobalConnect. Sök fram din adress och lägenhet så får du fram de tjänsteleverantörer som finns att välja på. 

GlobalConnect

Adresser ännu inte anslutna till GlobalConnect

Nästan alla våra lägenheter har möjlighet att använda sig av GlobalConnects tjänster. Undantaget är Vilundavägen 6 A-Y och Edsvägen 7-81 som enbart har Tele2.

Gratis internettjänst 0,5 Mbit/s genom GlobalConnect

Vill du bara kunna mejla, söka information, betala räkningar via internetbanken och liknande? Då finns möjligheten att använda en kostnadsfri internettjänst om 0,5 Mbit/s som erbjuds av vissa tjänsteleverantörer hos GlobalConnect. 

Du söker fram vilka tjänsteleverantörer som erbjuder hastigheten 0,5 Mbit/s genom att gå in på GlobalConnect, söker fram din adress och lägenhet och går vidare på "Beställ tjänster!" där du kan filtrera på Alla tjänster för att hitta de olika tjänsteleverantörernas erbjudanden.

Om du redan har ett avtal behöver du först avsluta detta innan du kan teckna avtal om den kostnadsfria internetjänsten.

Tele2

På nästan alla adresser finns dessutom möjlighet att välja Tele2 (tidigare Com Hem) som leverantör. Mer information hittar du hos Tele2.

Tele2

Grundutbud av digital-TV-kanaler ingår

I de flesta av våra lägenheter ingår Tele2:s grundutbud av digital-TV-kanaler. Undantaget är lägenheterna i Eds Allé, Åhusen och Utsikten som i stället kan få tillgång till Allentes grundpaket Must Carry.

Allentes grundpaket Must Carry

Lägenheterna i Eds Allé, Åhusen och Utsikten saknar Tele2:s grundutbud av digital-TV-kanaler.  Du har i stället möjlighet att teckna ett avtal med Allente om en kostnadsfri TV-tjänst inklusive TV-box. Tjänsten beställs via GlobalConnect.

Mer information om Allentes grundpaket Must Carry hittar du hos GlobalConnect. Sök på din adress, välj Allente som leverantör, TV under tjänst och därefter Grundpaketet Must Carry.

Önskar du beställa TV-tjänst och kanaler från någon annan TV-leverantör beställer du dessa tjänster separat. Som hyresgäst står du själv för kostnaden för det TV-utbudet.

 

Information och tips från GlobalConnect

Saknar du internetuppkoppling, direktanslut dig via GlobalConnects portal

Koppla in din dator i lägenhetens LAN-uttag eller i något av tjänstefördelarens LAN-uttag med hjälp av en nätverkskabel (beroende på om det finns en tjänstefördelare eller ej). Öppna en webbläsare och du kommer direkt till tjänsteportalen där du kan beställa dina nya bredbands-tjänster.

Supporthjälp

TV- och telefonitjänster

Går att beställa, men inte aktivera via portalen eftersom dessa tjänster kräver en telefonidosa och TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster direkt från den leverantör du vill ha och i god tid då det kan ta 10 arbetsdagar eller mer innan dosa och TV-box levereras. Vid nyinflyttning var noga med att uppge inflyttningsdatum och om du vill få utrustningen skickad till din gamla eller nya adress.

Felanmälan och fakturafrågor

Vid frågor som rör dina tjänster såsom felanmälan, fakturafrågor eller uppsägning då kontaktar du din valda tjänsteleverantör direkt. Kontaktuppgifter hittar du på din beställningsbekräftelse eller faktura.

Vid elavbrott eller problem med tjänst

Om du upplever problem med dina tjänster, exempelvis efter ett elavbrott, kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att:

1. Dra ur strömkabeln ur tjänstefördelare, trådlös router, TV-box och telefonidosa.
2. Vänta 10 sekunder
3. Sätt därefter i strömkabeln igen.

Om felet kvarstår efter att utrustningen startats om, felanmäler du berörd tjänst direkt till din tjänste-leverantör.

Hjälp att beställa tjänst

Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör? SMSa BREDBAND till 72 660 så ringer vi upp dig, du kan även kontakta oss direkt på 0200-43 00 00.

Med vänliga hälsningar,
GlobalConnect

 

 

 

 

 

 

 

Open Universe - en del av GlobalConnect

Den 1 december 2024 har Open Universe blivit en del av GlobalConnect. Övergången sker successivt under 2024 och 2025 och är inget som kommer att påverka dig som kund. Oavsett om du är ansluten till GlobalConnect eller Open Universe.