Frågor och svar
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
Frågor om Väsbyhems bostadskö
Du börjar med att registrera dig i vår bostadskö, detta gör du på vår hemsida. Kötiden börjar räknas från den dag du registrerat dig. Boende med eget bostadsavtal hos Väsbyhem får automatiskt avtalets startdatum som poänggrundande datum i samband med registrering. Lediga lägenheter publiceras på vår hemsida tisdag-måndag. Du anmäler själv intresse på hemsidan för de lägenheter du är intresserad av.
Du ska vara registrerad i vår bostadskö för att kunna anmäla intresse på en ledig lägenhet. Det är du själv som anmäler intresse på de lägenheter du är intresserad av. Lediga lägenheter publiceras på vår hemsida varje vecka mellan tisdag-måndag. Så kallade Bostad-Direkt publiceras på måndagar och torsdagar om det finns några.
Du måste logga in på Mina sidor en gång varje år inom 12 månader för att behålla din intresseanmälan i vår bostadskö.
Det varierar mellan olika lägenheter, men i genomsnitt ligger kötiderna för närvarande runt 7-9 år.
Nej, det går inte att överlåta kötiden till någon annan, den är personlig.
Vi har inte några förturer eller liknande. Alla våra lediga lägenheter hyrs ut via vår bostadskö.
Ett tips kan vara att anmäla intresse på någon av de lägenheter vi ibland publicerar som Bostad-Direkt på måndagar och torsdagar. Bostad-Direkt ligger på hemsidan under 24 timmar och under den tiden finns möjlighet att anmäla sitt intresse. När lägenheten tas bort från hemsidan lottar systemet sedan fram en person.
Frågor om inloggning på Mina sidor
För att kunna logga in på Mina sidor ska du vara registrerad som sökande eller om du redan är hyresgäst hos oss, ha aktiverat dig på Mina sidor.
OBS! Du måste logga in på Mina sidor en gång per år inom 12 månader för att behålla din intresseanmälan i vår bostadskö.
Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord och följer instruktionerna.
Om du har problem att logga in på Mina sidor med BankID kan det bero på att BankID enbart stödjer inloggning i operativsystemets standardwebbläsare. Om du till exempel har iPhone stöds endast inloggning med BankID via Safari. Prova att logga in ytterligare en gång med BankID om du har problem. Då bör standardwebbläsaren ha startats och du kan logga in.
Frågor om parkeringsplatser
Du som är hyresgäst hos oss kan se lediga bilplatser (parkeringsplatser/garage) som finns i ditt bostadsområde när du är inloggad. Lediga bilplatser publiceras på hemsidan och du anmäler själv intresse. För att kunna anmäla intresse på en ledig bilplats ska du först ha registrerat en intresseanmälan för bilplats på Mina sidor. Det är den som har längst kötid som har anmält intresse på den aktuella bilplatsen som får kontrakt.
Frågor om Kompisboende
Kontraktsinnehavaren ansvarar för att hitta en ny kompis inom en månad efter att kompisen har flyttat ut. Det ska alltid vara två boende i en kompislägenhet – Kompiskontraktsinnehavaren och kompis med ”Inneboende-kompiskontrakt”.
När kontraktet har sagts upp måste även kompisen flytta när kontraktet upphör.
Nej. Kompisen behöver finnas med redan från början. Kompisen ska kunna identifiera sig och lämna begärda intyg som t ex inkomstunderlag samtidigt som du som sökt lägenheten lämnar in dina underlag.
Ja, du kontaktar vår uthyrning för att boka tid för att teckna ett nytt ”Inneboende-kompiskontrakt”.
Nej. Eftersom du avsagt dig besittningsskyddet har du ingen rätt till lägenheten och därmed har du heller inget bytesobjekt.
Nej. Du får då säga upp ditt kontrakt och lämna möjligheten till Kompisboende vidare till en ny sökande från bostadskön.
Kontakta oss
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta oss så hjälper vi dig.
- Chatta/Kontakta oss på vår webbsida
- Telefon 08-590 980 00